Dieta onkologiczna … czyli jak wspomóc organizm w walce z rakiem

Jak mówi Hestonem Blumenthalem, aby pokonać raka w diecie mamy dwie techniki, które mogą uratować ci życie. Gotujesz wszystkie marchewki lub brokuły? Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Zhejiang, gotowanie warzyw na parze, a nie gotowanie ich bezpośrednio we wrzącej wodzie, zachowa ich karotenoidy – pigmenty, które pomagają zapobiegać rakowi.

Jak przyprawiasz swoje mięso drobiowe ? Marynowanie mięsa w oliwie z oliwek, czosnku, kurkumie i soku z cytryny zmniejszy do 90% obecność czynników rakotwórczych (substancji bezpośrednio wywołujących raka).

Podgrzewasz resztki z ostatniej nocy? Unikaj zwiększania ryzyka zachorowania na raka i upewnij się, że folia nie przykrywa bezpośrednio żywności, w przeciwnym razie szkodliwy chemiczny bisfenol-A dostanie się do twojego jedzenia. Zamiast folii spożywczej wybierz arkusz papieru do pieczenia lub białe ręczniki papierowe.

CZEGO POTRZEBUJE TWOJE CIAŁO?

1. BŁONNIK

Błonnik jest jak szczotka, która oczyszcza system trawienny i zapewnia mu prawidłowe funkcjonowanie. Żywność bogata w błonnik to: świeże owoce, warzywa, orzechy i produkty z pełnego ziarna w tym nasiona konopne. Mięso, produkty mleczne i pokarmy przetworzone nie zawierają błonnika i powodują zaklejanie przewodu pokarmowego, co prowadzi do wielu chorób. Badania dowodzą, że dieta bogata w błonnik obniża ryzyko zachorowania na różne rodzaje nowotworów.

2. MIĘSO – CZEGO UNIKAĆ?

Dużo czerwonego mięsa pochodzi ze zwierząt hodowanych w intensywnych warunkach, gdzie karmione są dietą bogatą w kukurydzę, która zawiera tłuszcze wywołujące stany zapalne, o których wiadomo, że sprzyjają rozwojowi raka. „Kiedy zwierzęta karmione są kukurydzą, ich mięso będzie również zawierało wyższy poziom niezdrowych tłuszczów niż zwierzęta wypasane na pastwisku lub karmione trawą”, ostrzega Middelmann-Whitney. Jeśli nie umiesz ,obejść się bez mięsa warto się rozwidlić na kawałek wysokiej jakości steku, przy okazji wspierasz hodowle na wolnym wybiegu.

3. SŁODYCZE – DLACZEGO NIE SĄ MILE WIDZIANE ?

RAK LUBI CUKIER. Połączone badanie europejskich specjalistów opublikowane w czasopiśmie PLOS Medicine wykazało, że nawet jeśli nie masz nadwagi, wysoki poziom cukru we krwi może znacznie zwiększyć ryzyko raka wątroby i pęcherzyka żółciowego. A jeśli masz nadwagę dzięki słodkim produktom? Ponadgabarytowa talia zwiększa ryzyko zachorowania na 10 różnych nowotworów. Zmiana złych nawyków żywieniowych może uratować Ci życie.

Co w takim razie zamiast cukru ? Faktem jest, że komórka nowotworowa potrzebuje glukozy do swojego metabolizmu. Nie oznacza to jednak, że należy przy okazji „zagłodzić” wszystkie zdrowe komórki organizmu, które potrzebują cukrów jako podstawowego „paliwa” do pozyskiwania energii niezbędnej do życia. Tylko zdrowe układy i narządy warunkują możliwość skutecznego leczenia onkologicznego. Niestety, złośliwego raka nie da się zagłodzić – nowotwór zmieni metabolizm, przystosuje się i przetrwa, a chory zagłodzi pozostałe zdrowe tkanki i narządy, które warunkują powrót do zdrowia po terapii onkologicznej. Należy pamiętać o tym, że im więcej błonnika i białek będzie zawierał każdy posiłek, tym wolniej będą się uwalniały węglowodany, dzięki czemu nie zostaną zmagazynowane, a zamienią się na energię – z istotnym pożytkiem dla równowagi poziomu glukozy we krwi. Dlatego pamiętaj, aby pokarmy bogate w cukier, węglowodany spożywać w obecności błonnika np. konopnego używając go do przygotowania m.in. placuszków i spożywaj z twarożkiem

4.UROZMAICONA DIETA WARZYWNO-OWOCOWA

Utrzymanie zróżnicowanej diety w zdrowiu nie wymaga gwiazdki Michelina, a jedynie pełnej przygód wycieczki po sklepach spożywczych . „Jedz różne warzywa przy każdym posiłku, a pomiędzy nimi dwa różne owoce, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka” – radzi Conner Middelmann-Whitney. Więc jedz różne warzywa i owoce te czerwone, pomarańczowe i żółte, jeśli o to chodzi.

Spożywanie warzyw i owoców wzmacnia układ odpornościowy za sprawą obecnych w nich witamin: K i C. Co więcej, witaminy A, C i E należą do grupy przeciwutleniaczy i pomagają zwalczać wolne rodniki. Tym samym opóźniają procesy starzenia się organizmu. Możesz wybierać również te produkty, które mają umiarkowany indeks glikemiczny.

5. SUPLEMENTACJA

Pewnie słyszałeś o niedoborze pewnych składników odżywczych przy nowotworach ? Nie musisz od razu biec do apteki i wykupić wszystkie suplementy. Zapoznaj się z najważniejszą trójką.

– K2MK7D3 Najbezpieczniejszą formą witaminy D3 jest duet z witaminą K2. Dzieje się tak dlatego, że K2 nie dopuszcza do tego, żeby nadmiar D3 stał się dla organizmu toksyczny. Wtedy nie ma ryzyka przedawkowania. K2 (czyli menachinon), w odróżnieniu od K1 – syntetycznego odpowiednika, jest pozyskiwana z soi i jest dużo lepiej wchłaniana niż sztuczny odpowiednik. D3 – W jednym z badań osoby otrzymujące wysokie dawki wit. D3 miały w porównaniu z grupą kontrolną o 36% mniejsze ryzyko zgonu lub progresji choroby oraz o 2 miesiące dłuższy czas do progresji. Skuteczność suplementacji była mniejsza u osób otyłych i z mutacją w genie KRAS. Niemal wszyscy chorzy włączeni do badania mieli wyjściowo niedobór witaminy D3.
Przy czym chroni dodatkowo kości w walce z przerzutami na te części ciała.

– KURKUMINA Z PIPERYNĄ – Uważa się, że kurkumina ma wiele właściwości prozdrowotnych, takich jak łagodzenie stanów zapalnych, bólu i objawów zespołów metabolicznych. Istnieją również twierdzenia, że ​​kurkumina ma właściwości przeciwnowotworowe. Badania te sugerują, że kurkumina hamuje proliferację komórek i indukuje zatrzymanie cyklu komórkowego, apoptozę i starzenie się – poprzez różne mechanizmy, w wielu różnych typach linii komórkowych raka. Wykazano, że kurkumina zmniejsza ekspresję wielu różnych enzymów, czynników transkrypcyjnych, cytokin zapalnych, czynników wzrostu i innych składników sygnalizacji komórkowej, które są ważne dla wzrostu i progresji raka. Piperyna uaktywnia i wzmacnia działanie kurkuminy.

– FITOKANNABINOIDY – Do fitokannabinoidów zaliczamy m.in. substancje aktywne znajdujące się w zielonych częściach konopi. Gdy nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć endogennych kannabinoidów, dochodzi do zaburzenia równowagi w całym organizmie. Dzieje się tak, ponieważ substancje te działają w połączeniu z receptorami w układzie endokannabinoidowym, który odpowiada za wiele funkcji życiowych w tym temperaturę, samopoczucie, apoptozę komórek, redukcję stresu, regenerację tkanek np. w płucach i wiele innych udowodnionych badaniami. Poza znanym wszystkim THC w konopiach znajduje się wiele różnych substancji, ale to niepsychoaktywne CBD i CBDa są obecnie podmiotem wielu badań. W Polsce popularne są olejki konopne, które dzielą się na czyste CBD oraz full spectrum. To właśnie te drugie dają najszybsze rezultaty.Badania opublikowane w 2012 roku w British Journal of Pharmacology wykazały, że CBD może wpływać na angiogenezę guza, która polega na tworzeniu nowych naczyń krwionośnych z już istniejących i jest kluczowym sposobem, w jaki guzy rosną, atakują i tworzą przerzuty w organizmie. Zapobieganie tworzeniu się nowych naczyń krwionośnych może pomóc spowolnić lub zatrzymać wzrost guza. Inne badania wskazują na pomocnicze działanie w niwelowaniu skutków ubocznych chemioterapii .

6. POLIFENOLE
Flawonoidy należą do grupy fitoskładników znanych często jako polifenole. W starożytnej medycynie chińskiej i ajurwedyjskiej polifenole były powszechnie
stosowane w celu promowania ochrony skóry, funkcjonowania mózgu oraz regulowania cukru we krwi i ciśnienia krwi. Polifenole odznaczały się także
właściwościami przeciwzapalnymi i przeciwutleniającymi.
Naukowcy stwierdzili , że wiele flawonoidów znajduje się w skórce owoców i warzyw. Są również bardzo delikatnymi związkami i zwykle eliminuje je
większość procedur np. gotowanie. Dobrym źródłem flawonoidów są również: winogrona, piwo, jagody ,herbata konopna z kwiatów , orzechy, kakao,

Kwiaty konopi są pełne różnych kolorów, w tym odcieni zieleni, żółci, pomarańczy, czerwieni, a czasem nawet niebieskich i fioletowych. Te flawonoidy są
wyrażane w cyklu życia rośliny konopi i odgrywają kluczową rolę w filtrowaniu światła UV, jak również w powstrzymywaniu szkodników i chorób.
Niestety, z powodu zakazu, niewiele badań poświęcono identyfikacji, klasyfikacji i badaniu flawonoidów zawartych w konopiach . Na razie wiemy, że
konopie zawiera niektóre z następujących flawonoidów:

Cannaflavin A, B i C- (Cannaflavin A występuje wyłącznie w konopiach indyjskich i ma silne działanie przeciwzapalne.
· β-sitosterol- ( wpływa na poziom cholesterolu we krwi )
· Vitexin -( działa przeciwutleniająco )
· Isovitexina -( skuteczna w reumatoidalnym zapaleniu stawów )
· Apigenina -(ma właściwości przeciw lękowe i przeciwzapalne. Zapobiega rozwojowi guzów nowotworowych. Ma także właściwości przeciwzapalne
i jest skuteczny w leczeniu przypadków „apoptozy” (Apoptisis- stopniowego procesu śmierci komórkowej)
· Kempferol – ( działa jako przeciwutleniacz zmniejszając stres oksydacyjny Może pomóc w osteoporozie, i może hamować niektóre guzy nowotworowe ).
· Kwercetyna -( działa jako środek przeciwutleniający, przeciwwirusowy i przeciwnowotworowy.
· Luteolina- ( wpływa na pamięć i koncentrację. Stosowana również w przypadku zakażeń i guzów nowotworowych. )
· Orientina- ( działa przeciwwirusowo, przeciwbakteryjnie, ma działanie przeciwutleniające)


PODSUMOWANIE

Jak widzicie dieta i dobór składników odżywczych ma kluczowe znaczenie w leczeniu i zapobieganiu nowotworom. Natura dała nam znacznie więcej produktów, z których moglibyśmy korzystać, ale te powyżej wymienione nie są tylko anegdotycznymi pogromcami raka, posiadają wiele badań udowadniających ich działanie.

Informacje uzyskane za pośrednictwem
www.konopiafarmacja.pl
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/
* w tym osoby praktykujące onkodietetykę

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s